Voi voitettuja - Pitkän elämän varrella muistiinmerkittyä

Lääkintöhallituksen entinen pääjohtaja, lääkäripiirien grand old man Niilo Pesonen on ollut mukana monessa maamme historian jännittävässä käänteessä. 1920-30 luvuilla hän viritteli heimoaatetta suomensukuisten kansojen kesken. Pesosen sodanaikaiset toimet, ennen muuta Stalinin joukkohautojen tutkiminen Ukrainassa, kompromettoivat hänet venäläisten silmissä ja johtivat sodan jälkeen tekaistuun syytteeseen ja vankilatuomioon. Autenttinen päiväkirja vankeusajalta on monella tapaa mielenkiintoinen: lääkäri ja tutkija pysyy roolissaan vankilassakin – töitä ja tutkittavaa riittää niin ettei ankea ympäristö pääse masentamaan.

AKS:n keskeinen vaikuttaja, jäseneksi hän liittyi vuonna 1925 saaden valajäsennumeron 252. Ylioppilaskunnan johtaja 1938-1940 ja AKS:n hallituksessa toisena varapuheenjohtajana 1940-1944.

Toimittanut: Niilo Pesonen, 1992, sivuja 140
TAMMI  ISBN 951-31-0070-2